Perbahasan
YB Wong Hon Wai (Ahli Parlimen Bukit Bendera) semasa bacaan kedua Rang
Undang-Undang Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2019 pada 8-April-2019
Full video here https://youtu.be/ZkLUx7Xb8ok
Full video here https://youtu.be/ZkLUx7Xb8ok
Saya bangun untuk
menyertai perbahasan Rang Undang-undang Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2019.
Tuan Speaker,
Saya mendengar ucapan
Timbalan Menteri Kewangan dengan teliti dan perkara pokok ialah menlevikan
cukai perhidmatan ke atas perkhidmatan digital.
Perkembangan ekonomi
digital telah membawa kepada kebaikan yang begitu baik kepada semua tetapi pada
masa yang sama merupakan cabaran kepada sistem cukai korporat antarabangsa.
Tuan Speaker,
Revolusi Digital telah memberikan
peluang yang besar dan menawarkan pilihan kepada pengguna kepada perniagaan dan
orang perseorangan.
Walau bagaimanapun, amalan antarabangsa berkenaan cukai
perkhidmatan ke atas perkhidmatan digital belum mantap. Singapura dan United
Kingdom telah mengumumkan hasrat memperkenalkan cukai digital bermulai tahun
2020.
Dari segi kutipan hasil,
ia memang akan mendatangkan hasil yang lumayan kepada negara
Tuan Speaker,
Perkhidmatan digital ini
mempunyai skop yang luas dan merangkumi software, music, video, digital
advertising dan cukai digital yang dicadangkan akan dikenakan ke atas pemberi
perkhidmatan asing.
Apa yang mernarik
perhatian saya ialah pemakaian di luar wilayah.
Saya memahami tujuan
pindaan ini ialah untuk leveling the playing field antara kedai fizikal dan
kedai online dan juga antara local service provider dan foreign service
provider.
Contoh-contoh digital
service seperti Steam (platform digital game), Spotify (platform music online),
Netflix (platform video online) akan dikenakan cukai digital ini.
Tuan Speaker,
Saya menjangkakan 2
cabaran yang bakal dihadapi dari segi kutipan cukai digital.
Cabaran 1: Website yang
menawarkan perkhidmatan yang tidak memenuni polisi awam antara lain tidak
bermoral dan perjudian. Persoalannya: Bagaimana website sebegitu dapat
dikenakan dan dikutip cukai perkhidmatan.
Cabaran 2: Dalam market
Business to Consumer (B2C) ini, saya melihat bakal menghadapi cabaran penguatkuasaan
atas kegagalan kutipan cukai.
Saya merujuk kepada
seksyen 56A(5) Rang Undang-undang yang menggariskan punitive action ke atas
kegagalan pembayaran cukai iaitu termasuk pemenjaraan dan denda. Bagaimana
hukuman dapat dikenakan ke atas perniagaan dan perseorangan di luar wilayah?
Samada terdapat seksyen
yang memberi kuasa kepada authority untuk blocking website yang gagal membayar
cukai digital?
Tuan Speaker,
Saya juga ingin mendapat
status terkini tentang Digital Free Trade Zone (DFTZ) yang sebelum ini diumumkan
di Aeropolis, KLIA untuk mewujudkan satu regional gateway untuk electronic
commerce dan saya ingin mengetahui samada DFTZ ini akan dikenakan cukai digital.
Saya mencadangkan supaya kita boleh merujuk kepada contoh-contoh negara-negara yang berjaya melaksanakan kutipan cukai digital dan kita memperbetulkan along the way. Ini kerana memang ia akan mendatangkan pulangan hasil yang banyak kepada negara, satu usaha inovatif untuk mencari hasil baharu dengan mengenakan cukai digital kepada foreign service provider dan kita perlu mencari ikhtiar untuk mengatasi cabaran-cabaran yang sebut tadi.
Saya mencadangkan supaya kita boleh merujuk kepada contoh-contoh negara-negara yang berjaya melaksanakan kutipan cukai digital dan kita memperbetulkan along the way. Ini kerana memang ia akan mendatangkan pulangan hasil yang banyak kepada negara, satu usaha inovatif untuk mencari hasil baharu dengan mengenakan cukai digital kepada foreign service provider dan kita perlu mencari ikhtiar untuk mengatasi cabaran-cabaran yang sebut tadi.
---------------
No comments:
Post a Comment